Herman Boswijk, gemeente Amsterdam, Metro en Tram, Projectencentrum:

Op het traject van de IJtram (de tramverbinding tussen IJburg en Amsterdam Centraal), zijn op een aantal locaties de raildraagplaten in de loop der tijd wat verzakt. Met behulp van de URETEK FloorLift® methode zijn deze raildraagplaten op IJburg weer op de goede hoogte gebracht.

Herman Boswijk, adviseur tram bij de gemeente Amsterdam, vertelt: “De IJtram wordt uitgebreid in vervoerscapaciteit, door straks gekoppelde trams te laten rijden. Om dit mogelijk te maken, waren er – naast de uitbreiding van de IJtramstalling – nog enkele maatregelen nodig. Eén daarvan was het corrigeren van de ligging van de raildraagplaten op een tweetal doorsteken. Dit hebben we gedaan in overleg met De Wilde Spoorwegbouw, KWS en met de hulp van URETEK. De Wilde Spoorwegbouw verzorgde de maatvoering en het lichten en onderstoppen van het spoor in de aansluitende ballastbaan. URETEK zorgde voor het liften en ondervullen en KWS herstelde tenslotte de lokale aansluitende verhardingen.”

Goede samenwerking
De raildraagplaten zijn voorzien van een embedded spoor en waren over een lengte van 2x 32 meter en 1x 18 meter enkelspoor verzakt. Er waren in de loop der tijd hoogteverschillen ontstaan van enkele centimeters. “Tijdens een lange buitendienststelling in het paasweekend zijn de werkzaamheden op de 2 locaties erg voorspoedig verlopen”, geeft Herman Boswijk aan. “Dit gebeurde dankzij de goede samenwerking tussen de partijen. De mannen van URETEK deden rustig en vakkundig hun werk, terwijl De Wilde Spoorwegbouw met een kraan de nodige tegendruk gaf en voor de juiste maatvoering zorgde. Het geheel verliep zeer gecontroleerd, dat gaf meteen vertrouwen.”

Prima oplossing
“Het was fraai om te zien hoe de raildraagplaten inclusief de rails weer omhoog kwamen. Ze kwamen per spoor als geheel, in de lengterichting, weer in lijn te liggen. Vervolgens moesten de aansluitende sporen in de ballastbaan en de aansluitende verhardingen nog hersteld worden. Dit is uitgevoerd door De Wilde Spoorwegbouw en KWS. Ik ben tevreden over het eindresultaat. We zijn dan ook voornemens om het op 2 andere locaties, ook op IJburg, op dezelfde manier aan te pakken. Een prima oplossing voor een dergelijk specifiek probleem!”